نوشته شده توسط : ali

چند سالی می شود که با واژه دانش بنیان زیاد روبه رو شده ایم و این شرکت ها به عنوان یک شرکت تازه وارد به دنیای اقتصاد کشور خود را معرفی نموده اند ولی اینکه دقیقا این شرکت ها چه هستند و چونه می توان اقدام به ثبت شرکت دانش بنیان نمود و در چه زمینه هایی می توان فعالیت کرد را شاید هنوز به روشنی اطلاع نداشته باشیم. در این مقاله به شناخت بیشتری در خصوص شرکت های دانش بنیان دست خواهیم یافت

شرکت های دانش بنیان شرکت های وابسته به دانش و دانشگاه و افراد علمی می باشند . برای ثبت شرکت دانش بنیان یا باید از اعضاء هیئت علمی دانشگاه باشید و یا از امتیاز یک دانشگاه و یا پژوهشکده برای ثبت شرکت دانش بنیان استفاده کنید . امتیاز ثبت این شرکت ها به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی می رسد بنابر این موسسین شرکت های دانش بنیاد یا باید کاملا دانشگاهی باشند و یا سهام عمده این شرکت ها متعلق به دانشگاه و هیئت علمی دانشگاهی باشد. البته یک شرکت دانش بنیان می تواند سهام کمتر از 50 درصد را هم برای دانشگاه و اعضاء هیئت علمی آن در اساسنامه خود پیش بینی نماید که در این حالت شرکت دانش بنیان را خصوصی می نامند . ولی اگر بیش از 50 درصد از سهام شرکت مربوط به اعضاء هیئت علمی دانشگاه باشد شرکت دانش بنیان را عمومی یا دولتی نامیده می شود .

هدف از راه اندازی و ثبت شرکت دانش بنیان ، تولید دانش و اطلاعات مورد نیاز برای صنایع و محصولات و خدمات مختلف می باشد . به این صورت که عده ای تحصیل کرده در زمینه ای علمی و تخصصی فعالیت های مربوط به تحقیقات و تولید علم یک محصول را انجام می دهند و بعدا این علم و دانش خود را باید به شرکت ها و موسساتی که نیاز دارند فروخته و از این راه کسب درآمد نمایند . البته با توجه به اینکه دارایی های این شرکت ها مشخص و ملموس نیست و از نوع داده و اطلاعات می باشد و به راحتی می تواند آینده آنها را به مخاطره اندازه حفظ و حراست این دارایی ها ارزش زیادی دارد .

دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تنها زمانی می توانند اقدام به تاسیس شرکت دانش بنیان نمایند که طرح این شرکت در آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه مورد تایید قرار بگیرد . بنابر این هیئت علمی دانشگاه مرجع تصویب کننده تصمیم برای ثبت شرکت دانش بنیان و یا اعمال هرگونه تغییرات در این شرکت ها می باشد . البته در بسیاری از موارد خود اساتید و یا صاحبان ایده با در نظر گرفتن موضوع و ایده ای این مورد را به هیئت علمی دانشگاه پیشنهاد می دهند .

برای ثبت یک شرکت دانش بنیان توجه به معیار های زیر الزامی است :

معیار های عمومی

دو سوم از اعضاء هیئت مدیره شرکت باید حداقل دو مورد از موارد زیر را احراز نمایند :

دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند
سه سال سابقه کاری در حوزه ثبتی شرکت و یا سه سال سابقه مدیریت داشته باشند .
حداقل یک اختراع ثبت شده داخلی و یا یک اختراع بین المللی در حوزه فعالیت شرکت داشته باشند .
بیشتر از نیمی ازدرآمد شرکت دانش بنیان از طریق عقد قرارداد برای فروش محصولات و خدمات شرکت باشد.البته شرکت هایی که مشغول تجاری سازی محصولات شرکت خود می باشند در صورتیکه بازار مطمئنی داشته باشند و یا نمونه تولیدی موفقی را داشته باشند استثناء هستند .
حداقل 6 ماه بیمه برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت پرداخت شده باشد.
نباید هیچ بد عهدی ، سوء سابقه و تخلفی در انجام تعهدات شرکت وجود داشته باشد
شاخص­ های اختصاصی شرکت متقاضی

تولید کننده محصولات دانش بنیان باشد
با استفاده از تحقیق و توسعه به نهایدنه سازی و بومی سازی دانش فنی مربوطه پرداخته باشد
گواهینامه انطباق با استاندارد و تاییدیه های دیگر را دریافت کرده باشد .
حداقل 30% از کارکنان تمام وقت شرکت باید دارای مدرک حداقل کارشناسی باشند .
حداقل 7% فروش سالیانه صرف تحقیق و توسعه شرکت شود .
هر دو سال یکبار کالای دانش بنیان عرضه و یا ارتقا داده شود .
دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به طرق مختلف می توانند برای ثبت و راه اندازی یک شرکت دانش بنیان مشارکت نموده و یا در این شرکت ها دارای سهام باشند که به تریتیب عبارتند از :

برای ثبت شرکت دانش بنیان از اعتبار و نام دانشگاه و یا واحد پژوهشی استفاده می شود که در این صورت باید حداقل 5 درصد سهام شرکت به نام دانشگاه تعلق بگیرد .
شرکت دانش بنیان از یافته ها و تحقیقات علمی و یا هر گونه اطلاعات و دانش دانشگاه برای موضوع ثبتی شرکت خود بهره می برند و از این اطلاعات به عنوان پایه شرکت استفاده می کنند . در این حالت باید با خود دانشگاه و یا مرکز پژوهشی توافق شود که چه میزان از سهام شرکت به آنها تعلق بگیرد . بعضا ممکن است به دلیل اهمیت یافته ها و اطلاعات دانشگاه و یا مرکز پژوهشی همه سهام شرکت را به خود تخصیص دهد .
خود دانشگاه به عنوان سرمایه گذار و تامین کننده سرمایه شرکت عمل می کند و مقداری از سرمایه مورد نیاز را به عنوان یک شریک در شرکت به عهده می گیرد که بسته به آورده و یا سرمایه دانشگاه می تواند صاحب سهام شود .
دانشگاه ممکن است دارایی های خود را در اختیار شرکت قرار دهد و به عنوان بخشی از سرماهی شرکت و یا آورده شرکت منظور و سهامی را در شرکت دریافت نماید . مثلا فضا و تجهیزات شرکت را دانشگاه تعهد نماید .
در اغلب موارد ثبت شرکت دانش بنیان در کل بصورت دولتی است و حداقل 50 درصد سهام به خود دانشگاه در همان ابتدای تاسیس تعلق خواهد داشت .
دانشگاه می تواند اقدام به ثبت و راه اندازی یک شرکت مادر و اصلی در کنار شرکت دانش بنیان در همان سال بنماید .
برای ثبت شرکت دانش بنیان اولویت با شرکت هایی است که مشارکت شهرداری و یا دانشگاه را به دنبال دارند .
شرکت های دانش بنیان پس از ثبت و راه اندازی هیچ دخالتی در امور دانشگاه نخواهند داشد و دانشگاه نیز نمی تواند در امور شرکت دخالت نماید و شخصیت حقوقی شرکت باید حفظ شود . دانشگاه و یا مراکز پژوهشی پس از تعیین سهامشان در شرکت همانند سایر شرکا تنها به همان اندازه در شرکت سهیم بوده و از سود و زیان شرکت برخوردار خواهند بود .

مشارکت و تامین سرمایه شرکت های دانش بنیان را شرکت ها و اشخاص حقوقی دیگر نیز می توانند به عنوان شریک و سهامدار عهده دار شوند و در بسیاری از موارد این سرمایه گذاری می تواند باعث یک تجارت برد برد برای آنها شده و بهت عنوان مشتری اول و دارای اولویت برای محصولات این شرکت ها می توانند استفاده نمایند . البته در صورتیکه بیش از 50 درصد زا سهام شرکت های دانش بنیان توسط یک شرکت دولتی تامین شود قبلا باید هیئت وزیران این موضوع را تایید نموده باشد .

اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها ، مدیران و معاونین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نمی توانند تا زمانیکه در این دانشگاه ها و موسسات دارای سمتی هستند در شرکت دانش بنیان نیز اختیار سمتی بکنند هرچند عمده سرمایه و سهام این شرکت متعلق به دانشگاه و یا مرکز پژوهشی خاص باید . حتی برای سرمایه گذاری در این شرکت ها هم رعایت این شرط خلاف است .

سهام اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در شرکت های دانش بنیان یا به اندازه سرمایه و آورده آنها خواهد بود و یا بر اساس مالکیت فکری آنها تخصیص خواهد یافت .به این معنی که ممکن است ایده ها و دانش یک فرد به عنوان سرمایه و آورده او در شرکت تعریف شده و برای او متناسب با سطح علمی و دانش آورده سهامی تعریف می شود .

انتخاب سهامدار از خارج از دانشگاه و مراکز علمی هم مجاز خواهد بود ولی باید منوط به شرایط و مصوبات هیئت علمی دانشگاه باشد .

چنانچه متقاضیان ثبت شرکت دانش بنیان خود از اعضاء هیئت علمی بانشد و این موضوع به اثبات برسد این افراد می توانند تمامی مالکیت شرکت رانش بنیان را بدون تایید دانشگاه در اختیار داشته باشند .

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید وارد سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان شد . این سامانه توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان راه اندازی شده است . با تایید این شرکت ها توسط کارشناسان و متخصصین این حوزه متقاضیان ثبت شرکت می توانند ادامه فرآیند ثبت شرکت دانش بنیان را انجام دهند و ضمنا از خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بهره مند شوند .

آدرس سامانه ارزیابی صلاحیت شرکت های دانش بنیان www.http://daneshbonyan.ir می باشد که از هیمن طریق می توان تائیدیه لازم را دریافت نمود و هر آنچه از آئین نامه ها و دستور العمل هایی که لازم باشد را دریافت و مطالعه کرد . اطلاعات لازم را باید به خوبی مطالعه و فراهم نمود و مدارک درخواست شده را در همین سایت آپلود کرد .

مدارک مورد نیاز اسکن شده برای تکمیل اطلاعات شرکت عبارت است از:

مجوز تاسیس ، مجوز بهره برداری ، اساسنامه ، گواهینامه ثبت اختراع تایید شده ، تصویر آگهی تاسیس درج شده در روزنامه رسمی ، گواهی سوابق مدیریت در صورت وجود ، آخرین لیست بیمه و حقوق و مزایا ، تصویر آخرین تغییرات مندرج در روزنامه رسمی در صورت موجود بودن ، تراز های مالی سال قبل ، آخرین اظهارنامه مالیاتی ، استانداردهای داخلی و خارجی ، در صورت موجود نبودن استاندارد تاییدیه مراجع ذی صلاح ، تاییدیه مراکز رشد ویا پارک های علم و فن آوری برای برنامه های تولید و یا طراحی کالاها و محصولات دانش بنیان ، مستنداتی دال بر وجود بازار مصرف و یا اعلام نیاز برخی از مصرف کنندگان به همراه عقد قرارداد .

با ارسال این مدارک باید درخواستی هم برای دریافت تائیدیه دانش بنیان بودن به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان ارسال شود . پس از مطالعه درخواست و ارزیابی مدارک توسط یکی از کراگزاری های ارزیابی و در صورت تائید ، تائیدیه برای دانش بنیان بودن شرکت ارسال خواهد شد .

با دریافت این تائیدیه شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان برای دو سال معرفی می شود و باید در این مدت با توجه به داشته های خود اقدام به رتبه بندی شرکت خود بکنند .

شرکت های دانش بنیان به دو صورت سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود باید ابتدا به ثبت رسیده و سپس با دریافت تائیدیه دانش بنیانی خود می توانند تغییرات لازم را برای دانش بنیان شدن در اداره ثبت شرکت ها اعمال نمایند .

 



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

مهندسین توانا و خبره در حوزه های مختلف با توجه به نیازی که شرکت ها و ارگان های بزرگ به تخصص آنها دارند و با پشتوانه تخصص و اعتبار خود به منظور قرار گرفتن در کنار این شرکت ها به عنوان هادی و سوق دهنده فعالیت های شرکت و مرتفع کننده نقاط ضعف و بهبود بخشیدن به فرآیند های کسب و کار و رونق اقتصادی بیشتر این شرکت ها اقدام به تاسیس شرکت مهندسی مشاور می نمایند .

این شرکت ها از جمله شرکت هایی هستند که مانند یک تکمیل کننده فعالیت های شرکت های مختلف عمل می کنند و با شناخت نیاز های مدیریتی مهندسی شرکت های مختلف و با توانایی ها و تخصص افراد شریک و کارمندان خود این نیاز ها را برای شرکت های دیگر با بهترین کیفیت برآورده می کنند . یک شرکت مهندس مشاور در حکم مغز متفکر شرکت متقاضی عمل می کند .

کارشناسان این شرکت ها با شناسایی نقاط ضعف و قوت ها و فرصت ها و تهددی های موجود اقدام به ارائه راهکار های مناسب با اهداف و برنامه های مشخص به شرکت مورد نظر می نمایند و با ایجاد شاخص های اعتبار سنجی مناسب این و پیاده سازی برنامه های عملیاتی مرود نظر سمت حرکتی شرکت را به یمت مورد تایید خودشان رهنمود کرده و اصلاحات مورد نیاز را با ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم در شرکت ها اعمال می کنند تا نهایتا صاحبین شرکتها و موسسات غیر تجاری مختلف بتوانند به نتیجه دلخواه خود نائل شوند .

شرکت های مهندسی مشاور در زمنیه های مختلف به وجود می آیند . ثبت شرکت مهندسی مشاور برای گروه های تولیدی مختلف مانند مواد غذایی ، صنعتی و … و یا مهندسی مشاور برای دریافت استاندارد ها مورد نیاز ، مهندسی محصول برخی از تولیدی ها ، مشاروه بهبود کیفیت ، مشاوره وارداتی و صادراتی ، مشاوره توسعه خطوط شرکت ، مشاوره گرو ه های خدمات رسان مختلف و … دیده می شوند .

واژه مهندس در متن این شرکت ها تنها با رعایت قوانین و مقرراتی ممکن خواهد بود . برای این منظور باید باید موضوع فعالیت شرکت مرتبط با دانش فنی و تحصیلی موسس شرکت باشد . بریا استفاده از این واژه نیاز به اخذ مجوز مربوطه ممکن است باشد . در نهایت پس از انتخاب موضوع فعالیت و به منظور بهره بردن از واژه مهندسی دراین شرکت ها قوانین زیر را باید مد نظر قرار داد :

عنوان مهندسی و یا فنی مهندسی

تنها شرکت هایی می توانند واژه مهندسی و یا فنی مهندسی را برای شرکت خود انتخاب نمایند که اولا شرکت ثبت شده در این زمینه فعال باشد و ثانیا حداقل یکی از نفرات موسس شرکت در این زمینه مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی مرتبط با موضوع داشته باشد .

عنوان مهندسین

شرکت هایی می توانند از عبارت و یا واژه مهندسین در شرکت خود استفاده نمایند که تعداد نفراتی که صاحب مدرک تحصیلی مهندسی در رشته موضوعی شرکت هستند بیش از یک نفر باشد . در واقع در این شرکت ها اکثر نفرات موسس دارای مدرک مهندسی هستند و به همین دلیل و با ارائه این مدارک می توانند نام مهندسین را برای خود و در عنوان اصلی در نظر بگیرند .

عنوان گروه مهندسی

گروه مهندسین نیز واژه ای است که علاقمندان زیادی را برای استفاده این عبارت در عنوان شرکت ترغیب می نماید . باید در نظر داشت که همانگونه که از نام این عبارت مشخص است در این حالت همه موسسین شرکت باید دارای مدرک مهندسی در زمینه مربوطه باشند . در اصل اگر یک شرکت مهندسی با یک نفر مهندس قابل ثبت باشد و مهندسین با تعدادی از موسسین و نه همه موسسین قابل استفاده باشد ولی برای عنوان گروه مهندسی همه افراد موسس باید دارای مدرک مهندسی در موضوع فعالیت شرکت باشند تا اجازه استفاده از این عبارت را در عنوان شرکت داشته باشند .

شرکت های مهندسی مشاور را می توان در همه قالب های ذکر شده در قانون تجارت ایران به ثبت رساند . اما مرسوم ترین حالت برای این نوع شرکت ها قالب ثبتی سهامی خاص ، با مسئولیت محدود و نهایتا شرکت های تضامنی می باشد .

ثبت شرکت مهندسی مشاور سهامی خاص

شرکت های مهندسی مشاور سهامی خاص با حداقل سه نفر شریک قابلیت به ثبت رسیدن را دارند . برای این شرکت ها باید دو نفر هم بازرس به عنوان بازرس اصلی و علی البدل تعیین شوند . حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز برای شرکت 1 میلیون ریال دیده شده و باید پس از تعیین سرمایه اولیه مورد نیاز حداقل 35 درصد از این مبلغ تادیه و در همان ابتدا در حساب شرکت واریز شود . نحوه شراکت در این شرکت ها بصورت سهامی می باشد و هر فرد نسبت به میزان سرمیاه خود سهام دریافت می کند و این سهام هم مشخص کننده میزان مسئولیت افراد از نظر دیون و بدهی های شرکت و همچنین سود و زیان شرکت می باشد .

برای ثبت شرکت مهندسی مشاور در قالب سهامی خاص و به منظور بهره برداری از عنوان مهندسی ارائه مدرک تحصیلی مرتبط حداقل یک نفر از اعضا به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت ها الزامی است . این شرکت ها برای اینکه قدرت و توانایی بالاتری داشته باشند و از اعتبار بهتری برخوردار باشند باید نسبت به افزایش سرمایه خود جدیت داشته باشند . زیرا شرکت های سهامی خاص را با اعتبار مالی آنها می سنجند .

ثبت شرکت مهندسی مشاور با مسئولیت محدود

شرکت های مهندسی مشاور با مسئولیت محدود را اما می توان با دو نفر شریک هم به ثبت رساند . این شرکتها نیازی به ارائه سرمایه اولیه ندارند هر چند باید حداقل 100 هزار تومان را تعهد نمایند . شرکت های مهندسی مشاور با مسئولیت محدود اعتبار خود را ه ماز نفرات مهندس و هم از میزان سرمایه شرکت وام دار هستند .

یک شرکت مهندسی مشاور با مسئولیت محدود تنها به اندازه سرمایه و اورده هر یک از شرکا برای آنها مسئولیت ایجاد می نماید . استفاده از عنوان مهندسی و یا مهندسین و گروه مهندسی هم مستلزم ارائه مدارک تحصیلی مرتبط اعضا می باشد که مطابق با شرایط فوق باید ارائه شود .

ثبت شرکت مهندسی مشاور تضامنی

اما مهندسین و افراد نام آشنا در حوزه های مهندسی در یک موضوع خاص اغلب به سراغ ثبت شرکت مهندسی مشاور در قالب تضامنی می روند . هر چند برای ثبت این شرکت ها باید همه تعهدات شرکت را با قبول مسئولیت تضامنی عهده دار شوند ولی در این حالت می توانند همه مدیریت و اجرائیات شرکت را عهده دار باشند . همچنین نیازی به نگرانی برای دوره مدیریت و دخالت سایر موسسین و سهامدارن نمی باشد . این شرکت ها هم حداقل باید دو نفر برای ثبت داشته باشند که هر دو و یا همه موسسین و شرکا باید مسئولیت تضامنی را بر عهده بگیرند ولی قوانین این شرکت ها بیشتر حالت توافقی دارد و قوانین ساده تری دارد .

شرکا در این شرکت ها حتی میزان مسئولیت و سود و زیان را به راحتی توافق می کنند . هر چند سرمایه هم برای این شرکت ها اعتبار به همراه دارد ولی با توجه به اعتبار بالای موسسین این نوع شرکت بیشتر اعتبار شرکت را موسسین این شرکت تشکیل می دهند .

البته لازم به توضیح است برای ثبت شرکت مهندسی مشاور در هر یک از قالب های نام برده شده اگر نفرات موسس الزامی به استفاده از این عناوین در شرکت نداشته باشند مجبور نیستند همه نفرات مدرک مهندسی ارائه نمایند و تنها یک نفر کفایت می کند .

شرکت های مهندسی مشاور جدای از اینکه می توانند از سرماه و اعتبار نفرات و شرکت برای بهره بردن از امتیازات لازم استفاده کنند و همچنین با امکان استفاده از عنوان مهندسی و … می توانند با حضور در رتبه بندی های مربوطه و دریافت رتبه مناسب توانایی خود را بسیار بالاتر برده و نسبت به رقبا پیشی بگیرند .

وجود امکانات مهندسی و تجهیزات دفتری مناسب و همچنین داشتن رزومه کاری و اعتباری بالا و بهره بردن از نفرات زیاد با مدرک تحصیلی مرتبط در شرکت همه می تواند برای دریافت رتبه بهتر شرکت کمک کننده باشد .

 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

از آنجایی که اغلب افراد برای تشکیل ثبت شرکت و تاسیس یک شخصیت حقوقی نگرانی هایی در خصوص تعهدات و مشکلات مالی احتمالی دارند قانونگذار به منظور ساده تر سازی و ارائه راهکاری برای این افراد شرکت هایی را در قانون به تبعیت از بسیاری دیگر از کشور های دنیا منظور کردند که در آن هر فرد تنها به اندازه سرمایه خود مسئول بدهی های شرکت باشد. این دسته از شرکت ها را شرکت های با مسئولیت محدود نام نهادند و همانند سایر کشور ها در ایران نیز این شرکت مورد نظر و خواست عمومی واقع شد .

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود می توان با هر موضوع و حیطه فعالیتی اقدام کرد و نیازی هم به سرمایه اساسی و زیادی ندارد . در زیر به نکات مهم این شرکت ها اشاره خواهیم کرد .

شرکت های با مسئولیت محدود از نوع شرکت های اشخاص هستند . یعنی در این شرکت ها شخص اهمیت زیادی دارد و اعتبار افراد موسس در شرکت به عنوان یک رکن اساسی می باشد . البته تفاوت این شرکت با سایر شرکت های اشخاص در این است که در شرکت های با مسئولیت محدود سرمایه هم همانند افراد نقش تعیین کننده ای در اعتبار و دارایی شرکت دارد . همین موضوع باعث شده تا اختلافاتی هم بین صاحبان عقیده در خصوص نوع سرمایه ای و یا اشخاص بودن شرکت ها به وجود بیاید .
در این شرکت ها نیازی نیست سرمایه ای در بدو تاسیس سپرده شود ولی باید حداقل 1 میلیون ریال توسط موسسین تعهد شود و تاریخی برای تادیه این مبلغ مورد توافق واقع شود . به این صورت که هر یک از موسسین و شرکا میزانی از سرمایه را عهده دار می شود و این میزان را تنها اعلام و تائید می کند و مدیر عامل در زمان مشخص این مبلغ را از متعهد و یا همان شریک دریافت می نماید و به حساب شرکت واریز می کند. البته در این خصوص ممکن است شرکا میزان متعهد شده خود را بصورت نقدا پرداخت نمایند .
سرمایه مورد نیاز برای شرکت های با مسئولیت محدود یا باید نقدا تادیه شود و یا باید بصورت غیر نقدی تایده شود . اگر سرمایه مورد توافق بصورت غیر نقدی تعهد شد باید تقویم نامه ای توسط خود شرکا تنظیم شود و میزان سهم الشرکه فرد تعیین گردد. در این خصوص پیشنهاد می شود از یک کارشناس رسمی دادگستری استفاده شود هر چند الزامی برای این عمل نیست .
حداقل با دو نفر می توان یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت کرد. تعداد شرکا بیشتر تا سقف نا محدود مجاز می باشد و می توان به منظور تادیه مبلغ مورد نیاز سرمایه برای شرکت تعداد شرکا را بیشتر کرد .
شرکا در شرکت های با مسئولیت محدود هم می توانند افراد حقیقی باشند و هم افراد حقوقی.
بریا تاسیس شرکت با مسئولیت محدود باید شرکا ابتدا جلسه ای با نام مجمع عمومی موسسین را تشکیل دهند و در این جلسه مواردی را همچون شرکتنامه ، اساسنامه در صورت وجود ، اظهارنامه و تقاضانامه و … را همگی توافیق و امضا نمایند . در همین جلسه باید مدیران هیئت مدیره تعیین شوند و مدیر عامل هم معرفی شود . البته انتخاب مدیر عامل را می توانند به هیئت مدیره تفویض نمایند . همچنین باید تعیین شود که آیا شرکت نیاز به معرفی بازرس دارد و یا خیر و اگر بلی می توانند این نفرات را در مجمع انتخاب نمایند .
مدیران هیئت مدیره هم با تشکیل جلسه ای مواردی همچون تعیین سمت های هیئت مدیره ، شرح وظایف و روند اجرایی شرکت را مورد توافق قرار می دهند .
شرکا هیچ الزامی به ورود به مباحث اجرایی شرکت ندارند و در صورت ورود به مباحث اجرایی شرکت باید حقوق و دستمزد آنها توسط هیئت مدیره و یا مجمع عمومی تعیین و جدای از موضوع شراکتشان به آنها پرداخت شود . در واقع موضوع شراکت با موضوع فعالیت به عنوان یک مجری در شرکت دو مقوله جداگانه هستند .
انتخاب اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل در شرکت های با مسئولیت محدود هم می تواند از بین شرکا باشد و هم می تواند در صورت توافق همه شرکا فردی خارج از شرکت باشد . اگر انتخاب فرد از نفرات غیر شریک در شرکت بود این فرد ضرورتی نخواهد داشت که سهم الشرکه ای را در شرکت در اختیار داشته باشد .
میزان مسئولیت هر فرد در شرکت با مسئولیت محدود بر اساس میزان سهم الشرکه افراد بصورت قانونی تعیین می شود . البته این نوع شرکت این قابلیت را به موسسین و شرکا می دهد که میزان مسئولیت یک فرد را با توافق خود او بیشتر یا کمتر از سایر شرکا تعیین نمایند .
موضوع سرمایه در شرکت های با مسئولیت محدود بر اساس سهم الشرکه تعیین می شود . یعنی آورده افراد در شرکت با میزان مشخصی از سهم الشرکه تعیین می شود .
نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود باید با رضایت سایر شرکا باشد و در صورتیکه این موضوع رعایت نشود این حق برای اعتراض برای سایر شرکا محفوظ خواهد بود و می توانند در صورت نیاز بصورت قانونی این موضوع را باطل اعلام نمایند .
در هر زمان که نیاز به توسعه و یا کاهش فعالیت های شرکت باشد باید مجمع عمومی فوق العاده تعیین نماید که شرکت کاهش سرمایه داشته باشد و یا افزایش سرمایه . برای کاهش و یا افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدودهم می توان میزان سهم الشرکه را افزایش داد و هم تعداد شرکا را افزود . البته روش های دیگری هم برای افزایش سرمایه مانند تبدیل سود به سهم الشرکه هم وجود دارد که در همین دو مقوله گنجانده می شود .
هر نوع موضوع و فعالیتی را می توان در چهارچوب شرکت های با مسئولیت محدود سازماندهی کرد و هیچ گونه تفاوتی با سایر شرکت ها از این نظر ندارد .
مدت زمان مدیریت در شرکت های با مسئولیت محدود نا محدود می باشد . به این منظور که افراد منتخب برای سمت های مدیریت در شرکت می توانند مادامیکه رضایت سایر شرکا را به دنبال داشته باشند در سمت خود ادامه فعالیت دهند . در همین راستا مجمع عمومی فوق العاده می تواند با درخواست هر یک از شرکا تشکیل جلسه داده و در هر زمان و بنا بر هر دلیل مدیران را از سمت خود برکنار و فرد دیگری را به جای او معرفی نماید . البته برای مدت مدیریت در شرکتنامه می توان مدت معینی را توسط شرکا تعیین نمود و در صورت نیاز این مدت را تمدید کرد .
شرکتنامه شرکت های با مسئولیت محدود حاوی اطلاعات و توافقات شرکت و شرکا می باشد . در این سند باید نوع مشارکت ، میزان سرمایه و سهم الشرکه هر فرد ، نحوه تقسیم سود و زیان شرکت ، مدت مدیرت ، لزوم تعیین بازرس و نحوه بازرسی ، سال مالی و … را لحاظ نمود . بسایر اهمیت دارد که این سند توسط همه شرکا مطالعه شده و سپس تایید گردد .زیرا اولا اداره ثبت شرکت ها بدون وجود همه امضا ها سند را قبول نخواهد کرد و ثانیا در آینده ادعایی از طرف هر یک از شرکا در خصوص موارد توافق شده مطرح نخواهد شد .
وجود اساسنامه برای شرکت های با مسئولیت محدود الزامی نیست و لی توصیه می شود این سند را تیهه و به انضمام سایر مدارک شرکت نگهداری نمایید. اسانامه شرکت می تواند استخوان بندی و هویت شرکت را اعتبار بیشتر ببخشد .
شرکت های با مسئولیت محدود می توانند به منظور توسعه فعالیت های خود اقدام به تاسیس شعب و یا نمایندگی هایی در ایران و یا حتی خارج از کشور با هماهنگی اداره ثبت شرکت ها بکنند .
هر یک از شرکا به تنهایی می تواند در صورت عدم تعیین بازرس موارد حقوقی واسناد و مدارک مالی شرکت را در هر زمان که نیاز باشد مورد بررسی قرار داده و از صحت روند کار مطلع شود .
شرکت های با مسئولیت محدود با وجود شرکا نامی و سرمایه کافی اعتبار لازم را خواهند داشت و به راحتی می توانند برای ورود به بازار های مختلف و انواع مناقصات و مزایده ها و .. اقدام نمایند . شخصیت حقوقی این شرکت ها بسیار معتبر و همانند سایر شرکت ها از حمایت دولت برخوردار هستند .

 



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی موضوع بندهای الف، ب و ج قانون مالیاتهای مستقیم موظف می باشند اظهارنامه مالیاتی خود را حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند .

تبصره: براساس قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص حقیقی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد فرصت خواهند داشت .

براساس ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم عدم تسلیم اظهارنامه منجر به جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی درصد (30 %) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل می باشد



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

براساس ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و دستورالعمل اجرایی آن ارائه فهرست معاملات مربوط به خرید ، فروش و قراردادها به سازمان امور مالیاتی طی مدت یکماه پس از پایان هر فصل الزامی است و عدم ارائه فهرست معاملات موجب تعلق جریمه ای معادل یک درصد (1 %) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است ، خواهد بود .

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات در سامانه معاملات فصلی وجود دارد :

1-روش برخط (Online) و 2- روش غیربرخط (Offline)

لازم به ذکر است براساس بخشنامه های جدید اشخاص زیر مشمول ارسال گزارشات معاملات فصلی می باشند :

کلیه اشخاص حقوقی
اشخاص حقیقی که براساس 6 مرحله فراخوان مشمول اجرای مالیات برارزش افزوده شده اند .
اشخاص حقیقی دارای بیش از 30 میلیارد ریال فروش کالا و خدمات در سال
اشخاص حقیقی که 10 برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده آنها در سال 1391 بیش از 30 میلیارد ریال است



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه شماره اقتصادی جدید و قرار گرفتن در وضعیت 45 امکان ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده برای مؤدیان مالیاتی فراهم می گردد.

فرآیند ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده شامل دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام می باشد .

پس از تکیمل فرآیند پیش ثبت نام ، کد کاربری و کلمه عبور از طریق پست به محل اقامتگاه قانونی شرکت ارسال
می گردد و با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور امکان ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده فراهم می گردد. لازم به ذکر است تا زمانی که فرآیند ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش
افزوده تکمیل نگردد و گواهینامه مالیات برارزش افزوده صادر نشود امکان دریافت مالیات برارزش افزوده از خریداران کالا و خدمات میسر نمی گردد همچنین طبق بند یک ماده 22 قانون
مالیات برارزش افزوده در صورت عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر معادل هفتاد و پنج درصد (75%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام مشمول جریمه می گردند . و علاوه بر جریمه
مذکور به میزان دو درصد ( 2 %) در ماه نیز نسبت به مالیات پرداخت نشده می بایستی جریمه تاخیر بپردازند. ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده یکی از اساسی ترین اقداماتی است
که هر شرکتی برای انجام فعالیتهای اقتصادی می بایست انجام دهد و عدم ثبت نام دارای تبعات مالی و مالیاتی عمده ای می باشند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

عزیزانی که تمایل به انتخاب نام جهت ثبت شرکت شان را دارندباید به نکات زیر توجه کنند:

-درحال حاضر اسامی انتخابی برای شرکت ( نام شرکت ) باید دارای 3 سیلاب (اسم خاص) باشد.

-اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد برای مثال کلماتی مانند سپنتا ،کاسپین ،سپهر و… البته نا گفته نماند که برخی اسامی در فرهنگ دهخدا معنا دار هستند اما قابلیت ثبت ندارند مانند اسم برنیس ،رویال،پرشین از طرفی دیگر کلماتی مانند ایران اصل قابلیت ثبت در نام شرکت را ندارند همچنین اسامی بیگانه شامل تکنیک ،کو، تل قابل ثبت نیستند.

-نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تائید اداره ثبت قرار میگیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.

-باید افزود که کلماتی مانند بازرگانی-خدماتی-مهندسی گروه جز سیلاب خاص برای صورت عدد)قابلیت ثبت در نام شرکت ندارند مگر اینکه به صورت حروف قید گردند.

و در آخر باید گفت که اسم پترو را نمی توان در اول نام شرکت و اسم مهر در آخر اسم شرکت دیگر نمی توان قید کرد.

اداره ثبت شرکت ها مانند اداره ثبت احوال محدویت هایی را برای انتخاب نام شرکت قایل است

یعنی همانگونه که شما در انتخاب نام فرزندتان محدودیت دارید در اسم شرکت تان هم محدودیت دارید

و همچنین بعضی اسامی را در سالهای پیش اداره ثبت اجازه ثبت آن نام را می داد اما درحال حاضر نمی دهد.

چند نکته:

به یاد داشته باشید ثبت نام یک شرکت به صورت فارسی صرفاً به صورت 3 سیلابه نمی باشد بلکه حتی اسامی که در اداره ثبت به ثبت نرسیده باشد حتی به صورت 2 سیلابه قابل ثبت می باشند.

اسامی قابل ثبت صرفاً باید فارسی و دارای ریشه در لغتنامه های معتبر باشد.

در نظر داشته باشید برخی اسامی غیر فارسی نظیر پترو که ریشه فارسی برای آنها ساخته نشده است قابل ثبت می باشند.

نکته بسیار در مورد نام ایران حتی در صورت وجود چند سیلاب دیگر آن قابل ثبت نمی باشند.

برای انتخاب نام شرکت مناسب می توانید از اسامی خاص با تعداد بالا به طور مثال آراد ،آریا و سپهر استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

چگونگی اخذ مجوز چاپ و نشر و مدارک لازم برای اخذ این مجوز چیست ؟ شرکت هایی که قصد دارند تا به فعالیت چاپ و نشر بپردازند باید دارای شرایط خاصی باشند، ضمن اینکه این شرکتها باید مجوز و پروانه کسب داشته باشند.صدور مجوز برای چاپ و نشر تنها برای فروش و عرضه محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ رایج کشور صورت می گیرد.

مجوز چاپ و نشر
با چگونگی اخذ مجوز چاپ و نشر بیشتر آشنا شوید ، برای انتشار یک کتاب تنها داشتن توانایی نویسندگی و قلم زدن کافی نیست. یک محقق توانا هم نمی تواند تنها با تکیه بر تحقیق و روش های پژوهشی، کتاب های خود را چاپ کند. در واقع برای چاپ کتاب دریافت مجوز الزامی است. مجوزی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابها تعلق می گیرد، به این معناست که کتاب مورد نظر از نظر علمی کاملاً صحیح است.
در این زمینه باید شرکت های نشر و چاپ قرارداد منعقد کرد. ضمن اینکه این شرکت هایی که در زمینه چاپ و نشر فعالیت کنند، باید مجوز و پروانه کسب داشته باشند. زیرا شرکت های چاپ و نشر به طور مستقیم با مولفان، نویسندگان و محققان در ارتباط هستند و باید آثار آنها را منتشر کنند. در صورتی که فعالیت آنها غیرقانونی باشد، تمامی آثار و کتابهایی که در این شرکت ها چاپ می شود نیز غیرقانونی خواهد بود.

 

چگونگی اخذ مجوز چاپ و نشر

 

نحوه اخذ مجوز چاپ و نشر
شرکت هایی که قصد دارند تا به فعالیت چاپ و نشر بپردازند باید شرایط زیر را داشته باشند.

 

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
نداشتن سوء سابقه
محجور نبودن و عدم ورشکستگی
داشتن حداقل ۲۵ سال سن و داشتن وضعیت تاهل
داشتن کارت پایان خدمت
ارائه سند رسمی اعم از اجاره یا مالکیت محل انتشارات
ارائه مدرک کارشناسی یا معادل آن به اداره مربوطه
داشتن صلاحیت تخصصی و علمی یا تجربه کافی در زمینه نشر کتاب

مدارک لازم برای دریافت مجوز چاپ و نشر
برای اخذ مجوز چاپ و نشر ارائه مدارک زیر از سوی متقاضیان چاپ و نشر الزامی می باشد :

تصویر برابر اصل مدارک شناسایی از جمله شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت
ارائه تصویر برابر اصل آخرین مدرک تحصیل متقاضی
دریافت و تکمیل فرم سوابق فرهنگی
نداشتن سوء پیشینه کیفری و ارائه گواهی آن به اداره ثبت شرکت ها
ارائه استعلام فرهنگی حراست
گواهی ثبت روزنامه رسمی برای افراد حقوقی

نحوه صدور مجوز چاپ و نشر
پس از اینکه مدارک از سوی متقاضیان (نویسندگان، مولفان و یا شرکت های انتشارات) به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود، کارشناسان مدارک را در جلسه هیات رسیدگی می کنند. در صورتی که در مدارک ایراد و مشکلی وجود داشته باشد، مراتب به متقاضی اعلام می شود. متقاضی نیز موظف است تا مدارک را کامل و نواقص را برطرف کند. پس از رفع نقص از مدارک، پروانه نشر برای این شرکت ها صادر می شود.

شرایط صدور مجوز چاپ و نشر
بعد از اینکه مدارک متقاضیان تایید شد و هیچگونه نقص و ایرادی نداشتند، یک مجوز نشر برای مدت دو سال برای آنها صادر می شود. البته صدور این مجوز منوط به شرایط زیر می باشد :

 

داشتن سربرگ رسمی برای مکاتبات انتشارات
داشتن مهر شرکت به همراه سایر مشخصات انتشارات از جمله لوگو آرم
نصب تابلو در سر درب شرکت انتشارات با نامی که در مجوز ثبت شده است
اعلام محل فعالیت شرکت انتشارات در صورت تغییر مکان
دریافت شماره استاندارد بین المللی کتاب (شماره شابک) از سوی موسسه خانه کتاب
دریافت فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا)
نشر حداقل ۱۰ عنوان کتاب در مدت ۲ سال

لازم به ذکر است که صدور مجوز برای چاپ و نشر تنها برای فروش و عرضه محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ رایج کشور صورت می گیرد. به همین دلیل ناشر موظف است تا قبل از چاپ تمامی آثار ابتدا طبق نظارت اداره کل چاپ و نشر عمل کند. در زمان چاپ نیز باید تمامی مشخصات از قبیل تاریخ نشر، نام ناشر، مولفان و … در کتاب قید شود.

تمدید اعتبار مجوز چاپ و نشر
با توجه به اینکه مجوز چاپ و نشر تنها برای دو سال صادر می شود، ناشران می توانند اعتبار آن را تمدید کنند. مدارکی که برای تمدید مجوز لازم است ، عبارتند از :

 

یک قطعه عکس٤×٣
اصل پروانه نشر و کپی برابر اصل آن
ارائه درخواست کتبی تمدید، در سربرگ انتشارات همراه با مهر و امضای مسئول شرکت
اعلام گزارشات عملکرد انتشارات در زمان اعتبار پروانه نشر
تحویل گزارش عملکرد انتشارات، از سایت موسسه خانه کتاب



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

احداث نیروگاه
با چگونگی اخذ مجوز احداث نیروگاه آشنا شوید ، به منظور توسعه و آبادانی کشور، دولت تلاش کرده است تا خصوصی سازی را گسترش دهد. در این زمینه وزارت نیرو به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه داده است تا با اخذ مجوز نیروگاه برق احداث کنند. احداث نیروگاه تنها با رعایت شرایط مندرج در مجوز امکان پذیر است.

شرایط احداث نیروگاه
برای اخذ مجوز تاسیس نیروگاه باید تمامی استانداردهای فنی رعایت شده باشد. این استانداردها توسط بازرسین وزارت نیرو بررسی می شود و در صورتی که عیب یا نقصی در آنها وجود داشته باشد، متقاضی باید تمامی عیوب را برطرف کند. همچنین وزارت نیرو مشخصات کلی نیروگاه در حال احداث را ثبت می کند. این مشخصات شامل نوع،‌ تعداد واحد، ظرفیت هر واحد، ولتاژ خروجی، سال بهره‌برداری، نحوه اتصال به شبکه، محدوده جغرافیایی و … می باشد. با توجه به این مشخصات، صلاحیت صدور مجوز برای متقاضی مشخص می شود.

چگونگی اخذ مجوز احداث نیروگاه

برای دریافت مجوز وزارت نیرو به منظور احداث نیروگاه ، متقاضیان باید واجد شرایط زیر باشند :
تمامی متقاضیان باید اطلاعات و مدارک مربوط به توانایی اجرایی، مدیریتی و مالی خود را به منظور بررسی به سازمان توانیر ارائه دهند.
سازمان توانیر با توجه به پتانسیل و توانمندی متقاضیان، اسناد آنها را بررسی و پیشنهاد دعوت به همکاری و احداث نیروگاه را اعلام می کند. با ارزیابی هایی که صورت می گیرد، پیشنهاد صدور مجوز برای وزارت نیرو ارسال می شود.
در سازمان توانیر گزارشات مربوط به نحوه بررسی درخواست متقاضیانی که رد صلاحیت شده اند، به وزارت نیرو ارسال می شود.
سازمان توانیر برای دعوت از متقاضیان به منظور همکاری و احداث نیروگاه، از طریق رسانه های عمومی عمل می کند.
متقاضیان موظفند تا درخواست خود را در فرم های مربوطه ذکر کنند. همچنین باید طرح توجیهی فنی، اقتصادی و زیست محیطی را آماده کنند و به سازمان توانیر ارائه دهند. این سازمان نیز موظف است تا طرح های توجیهی را به دقت بررسی کند. در صورتی که احداث نیروگاه به محیط زیست آسیب می رساند و یا از نظر اقتصادی، مقرون به صرف نیست، طرح رد می شود. در غیر اینصورت مراتب را به وزارت نیرو اعلام می کند.

مدت اعتبار مجوز احداث نیروگاه
مجوزی که برای احداث نیروگاه صادر می شود، مدت اعتبار دارد که در پروانه آن ذکر می شود. مدت زمان اعتبار نیروگاه با توجه به مشخصات آن تعیین می شود. متقاضی باید مطابق با زمان اعلام شده برای احداث نیروگاه اقدام کند و بهره برداری نیز قبل از اتمام مدت اعتبار باشد. پس از اینکه مدت اعتبار به اتمام رسید، متقاضی می تواند مجدد با طی کردن مراحل اداری، آن را تمدید کند.
سازمان توانیر موظف است تا با تاکید بر رعایت برنامه زمانی احداث نیروگاه، نیروی مورد نیاز برق را تامین کند و در عین حال بر کار سرمایه گذار نیز نظارت داشته باشد.
اگر در زمان احداث نیروگاه تاخیری صورت بگیرد، سازمان توانیر گزارشی حاوی شرایط شبکه،‌ علل تاخیر و میزان اطمینان از اتمام کار، گزارش توجیهی و پیشنهاد لازم را به وزارت نیرو اعلام می کند. وزارت نیرو موظف است تا با بررسی گزارش واصله، در مجوز متقاضی تجدید نظر و آن را تمدید یا لغو کند.

اخذ مجوز بهره‌برداری نیروگاه
پس از اینکه مجوز احداث نیروگاه صادر شد، باید برق آن تامین شود تا سرمایه گذار بتواند از نیروگاه خود بهره برداری کند. در این رابطه وزارت نیرو برای متقاضیان یک شرکت فروش نیروی برق نیز تعیین می کند که این شرکت در چارچوب مجوز، با سرمایه گذار قرارداد منعقد می کند. خرید برق با توجه به شرایط مندرج در مجوز نیروگاه صورت می گیرد که شامل زمان بهره‌برداری، ظرفیت، انرژی، ساعات تولید، قابلیت دسترسی و بهای نیروی برق می باشد.
همچنین وزارت نیرو به سرمایه گذار امکان استفاده از محیط زیست، تامین سوخت و تامین آب را می دهد که برای این کار مجوزات لازم جهت استفاده سرمایه گذار از منابع لازم را صادر می کند.



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

مقایسه شرکت مدنی و تجاری در حقوق ایران به چه صورت انجام میگیرد ؟ این تفاوت میان شرکت مدنی و تجاری ، می تواند موسسان و مدیران را برای اداره بهتر شرکت کمک کند. در شرکت های تجاری به دلیل داشتن شخصیت حقوقی مجزا، نماینده منافع قانونی شرکت می باشد و مدیران نماینده شرکت و صاحبان سهام نیستند. اما در شرکت های مدنی، مدیر به عنوان نماینده شرکا محسوب می شود.

مقایسه شرکت مدنی و تجاری در حقوق ایران
تفاوت شرکت مدنی و تجاری در حقوق ایران
مقایسه شرکت مدنی و تجاری در حقوق ایران ، تفاوت شرکت مدنی و تجاری ، می تواند موسسان و مدیران را برای اداره بهتر شرکت کمک کند.

این تفاوت ها عبارتند از :
تفاوت از نظر شخصیت حقوقی
براساس ماده ۵۷۶ قانون مدنی، تمامی شرکا در شرکت های مدنی می توانند یک قرارداد تنظیم کنند. طبق این قرارداد نحوه اداره اموال شرکت بیان می شود، اما شخصیت حقوقی برای شرکت تعیین نمی شود. چرا که تاسیس شرکت مدنی از کشور فرانسه آغاز شده است و از آنجا که قانون این کشور هیچ شخصیتی برای شرکت های مدنی در نظر نگرفته است، این امر موجب تعمیم آن به سایر کشورها شده است. به همین دلیل در نظر گرفتن شخصیت حقوقی مجزا برای شرکت های مدنی دشوار است. اما در مورد شرکت های تجاری باید گفت که طبق قانون ۵۸۳ قانون تجارت، این نوع از شرکت ها دارای شخصیت حقوقی هستند.

تفاوت در ماهیت
هر دو شرکت مدنی و تجاری دارای ماهیت قراردادی هستند. اما جوهر و ذات شرکت مدنی ایجاد اشاعه در مالکیت می باشد. در حالی‏که در شرکت‏های تجاری، شرکا با ادغام سرمایه های جمعی و آورده‏های جزء، اصالت خود را از دست می دهند و یک شخصیت و ماهیت جدید شکل می گیرد. به طوری که تمایز میان شرکا و آورده های آنها ممکن نیست. شرکا با رضایت کامل می پذیرند که مالکیت خصوصی و مستقل آنها به مالکیت اشتراکی تبدیل شود. در عین حال در این نوع شرکت ها بحث اشاعه و مالکیت مشاع در میان نیست و از آنجا که شخصیت حقوقی مستقلی دارد، آثار و نتایج حقوقی آن نیز منحصر به فرد می باشد.

 

تفاوت در ماهیت حقوقی سهم الشرکه
در شرکت های تجاری، سهم الشرکه می تواند به سرمایه نقدی تبدیل شود. به این معنا که ماهیت سرمایه شرکا می تواند تغییر کند. چرا که آورده شرکا از دارایی آنها جدا نیست و در نتیجه می تواند به دارایی شخصی ضمیمه می شود. در این نوع شرکت ها، رابطه هر یک از شرکا و صاحبان سهم، با توجه به میزان سرمایه و آورده آنها از سود و منافع حاصل می شود. اما در شرکت های مدنی، سهام هر یک از شرکا در مالکیت خود آنها می باشد که با تشکیل شرکت، اصالت حقوقی خود را از دست نمی دهد. به همین دلیل، همان حقوقی که در مالکیت شرکای شرکت است، مالکیت مشاع نیز دارد. به عنوان مثال، در صورتی که سهم الشرکه‏ یکی از شرکا غصب شود، وی مالک مال مشاع است که می تواند به مراجع قضایی مراجعه و دعوی خود را مطرح کند. در این صورت دادگاه با بررسی ادله واصله، احقاق حق می کند.

 

تفاوت در وضعیت حقوقی تصرفات شریک
در شرکت های مدنی، تصرفات شریک، با توجه به مالکیت مشاع صورت می گیرد که به دو نوع تصرف تقسیم می شود: تصرفات مادی و تصرفات حقوقی. در تصرفات حقوقی هر یک از شرکا می توانند بدون رضایت سایرین، عین سهم الشرکه خود را جزئی یا کلی به شخص ثالث منتقل کنند. اما در شرکت های تجاری، نقل و انتقال سهام شرکت تنها با تشریفات قانونی امکان پذیر است.

 

تفاوت در نمایندگی شرکت‏های مدنی و تجاری
در شرکت های تجاری به دلیل داشتن شخصیت حقوقی مجزا، نماینده منافع قانونی شرکت می باشد و مدیران نماینده شرکت و صاحبان سهام نیستند. به عبارت دیگر مدیران شرکت های تجاری تنها نماینده شخص حقوقی هستند که به نام و به‏ حساب شخص حقوقی عمل می کنند. اما در شرکت های مدنی، مدیر به عنوان نماینده شرکا محسوب می شود. در صورتی که شرکت مدنی بدون مدیر باشد، هر نوع تصرف حقوقی و مادی تنها با رضایت تمامی شرکا امکانپذیر است و هرگونه تغییر در حدود اختیارات مدیر یا تعیین مدیر جدید، باید با موافقت تمامی آنها صورت بگیرد.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 تير 1397 | نظرات ()